Tuesday, July 23, 2013

Ja taas tätä matikkaa...

Nyt vuorossa on taas käsitöiden hinta/kustannus/myynti pohdintaa, joten jos ei kiinnosta, niin ei kannata jatkaa tätä juttua eteenpäin...

No niin, tuosta käsitöiden verottamisesta, että täällä on selkokielinen selostus siitä, että miten käsitöiden myyntituloja verotetaan ja kyllä olen tuon itsekin aikoinaan kysynyt verotoimistosta ja saman vastauksen sain: riippuu yhteenlasketuista vuosituloista... Mutta aiemmin pohdinkin sitä, että meneekö minun suunnittelemani myytävät tuotteet "kirppismyynnin" puolelle, kun materiaalikin on käytettyä... No joka tapauksessa olen tässä ommellut niitä pipoja ja nyt laskeskellut niille sitä myyntihintaa:

Minusta tuntui jo mututuntumalla, että 5e/pipo olisi hyvä summa. Itse en piposta olisi halukas maksamaan enempää, ellei se ole kummoisempi kuin tuo trikoopipo, mitä olen tehnyt. Olen laskenut nyt kaikki materiaalikustannukset pipoa kohden (sisältää sähkön, langat, merkit ja itse kankaan). No aiemmin olen jo sanonut, että materiaali (kangas) voi olla ilmainenkin, jos on ommellut pipon vanhasta T-paidasta (ja minulla on nyt ainakin yksi sellainen ommeltuna), mutta laskin keskimääräiseksi kuluksi 2e/pipo. Ja nyt laskin sitten, että myydystä tuotteesta maksetaan veroakin 30%, niin se on 5:stä eurosta 1,5e.
Eli, 5e - 1,5e - 2e = 1,5e
Tuotto yhdestä piposta siis 1,5e, eikös vain (ja anteeksi jos termit eivät ole oikeita... minulla ei ole kaupallista koulutusta).

No, tuntipalkkaanhan vaikuttaa se, montako pipoa kerkeän tunnissa tekemään. Yhden kokeiluerän valmistin pipoja 5kpl tunnissa (sisältää leikkaamisen ja ompelun sekä merkkien silityksen). Joten tuntipalkaksi jäisi 1,5e x 5 = 7,5e. Mielestäni jo tosi hyvä ansio tuo 7,5e nettotuntipalkka.

No netissä samantyylisiä tuotteita myydään kyllä melkoisella haitarilla:
Huutonetissä hintahaitari noin 5-10e (useat uusia pipoja).
Nettihatun hinta noin 15e (ymmärtääkseni suomalaisia).
Neenuskassa 13-14e (niinikään kotimainen).
PikkuJekku 12-13e (kotimainen).
Kutitus 10,50e (ymmärtääkseni kotimainen myös).
Vertailun vuoksi kerrottakoon, että äitini osti aikoinaan pojalleni lahjaksi teddy- ja fleece -kankaasta tehdyn karhu-kypärämyssyn, jonka hinta oli 30e. Itse en olisi raaskinut sitä ostaa, mutta myssy on ollut oikein mieluinen ja pidetty ja kiertänyt suvussa jo neljällä käyttäjällä. Äitini totesikin tässä jokin aika sitten, että siinä ei mennyt rahat hukaan!

No takaisin näihin minun pipojen hinnoitteluun: kyllähän tuo 5e kappale on melko halpa noihin netissä myynnissä oleviin (ammattilaisten) pipoihin. Mutta jälleen kerran perustelen sitä, että kun ne on tehty kierrätysmateriaalista. Ja eihän nuo minun pipojen kuosit ole ihan samaa, kuin mitä noissa esimerkeissä. Ja vielä se, että kun tämä ei ole minulla päätoimista hommaa, vaan harrastuspohjalla: ommellut määrät on aika pieniä ja saako niitä sitten myytyäkään...

 

1 comment:

Mummeli said...

Yrittänyttä ei laiteta, on vanhan kansan sananlasku. Kokemuksen myötä tulee ammattitaitoa niin tekemiseen eli ompeluun kuin myyntiinkin, jota määrittävät vapaan markkinan lait.